UMĚLÁ INTELIGENCE V PRÁCI PEDAGOGŮ

ÚVOD DO PROBLEMATIKY

Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stala jedním z nejvýznamnějších nástrojů, které mohou transformovat různé oblasti lidské činnosti, včetně vzdělávání. Pro učitele představuje AI celou řadu možností pro zefektivnění výuky, její diferenciaci či personalizaci vzdělávacích přístupů a zlepšení celkové kvality vzdělávacího procesu. Od automatizace administrativních úkolů, jako je hodnocení testů a správa třídních záznamů, až po komplexní analýzu dat o pokroku studentů – AI může učitelům ušetřit čas, který mohou věnovat individuální práci se studenty.

Navzdory nesporným výhodám přináší využití AI ve vzdělávání i určité výzvy, které je třeba zohlednit. Otázky etiky, ochrany soukromí a možného nahrazování lidského faktoru technologií jsou často diskutovanými tématy. Je důležité, aby učitelé rozuměli nejen tomu, jak AI funguje, ale také jak ji používat odpovědně a s vědomím možných rizik.


GENERATIVNÍ UMĚLÁ INTELIGENCE V PRÁCI UČITELE

Umělá inteligence (AI) se stává užitečným nástrojem i ve vzdělávání. Učitelům může ušetřit čas, zpřístupnit kvalitnější materiály a pomoci přizpůsobit výuku potřebám žáků. Zde jsou tři hlavní oblasti, ve kterých může generativní AI pomoci.

1. PŘÍPRAVA DO NA VÝUKU

AI může učitelům pomoci při tvorbě výukových materiálů, plánování hodin a hledání inspirace. Dokáže generovat nápady na aktivity a cvičení, které mohou žáky zaujmout a usnadnit jim pochopení probírané látky. Učitelé mohou pomocí AI vytvářet shrnutí textů nebo prezentace, které jsou stručné a výstižné, a pomáhají tak žákům lépe se orientovat v daném tématu. Umělá inteligence rovněž usnadňuje tvorbu testů a pracovních listů, protože dokáže rychle navrhnout různé varianty otázek a úloh přizpůsobených úrovni žáků. Kromě toho AI umožňuje rychlé vyhledání a úpravu učiva, takže učitelé mohou materiály snadno přizpůsobit aktuálním potřebám třídy. Kromě textu lze samozřejmě s pomocí AI tvořit také obrázky, mluvené slovo, hudbu, animace, videa a další druhy obsahu.

UKÁZKY ZADÁNÍ (PROMPTŮ)

Příprava do hodiny
Vytvoř podrobnou přípravu na vyučovací hodinu matematiky pro 7. ročník ZŠ na téma „Zlomky“. Výuka by měla trvat 45 minut a měla by být strukturována podle metody E-U-R (evokace, uvědomění, reflexe).
Požadavky:
Evokace: Aktivita na zjištění předchozích znalostí žáků (5 minut)
Uvědomění si významu: Výklad a procvičení zlomků na reálných příkladech (30 minut)
Reflexe: Shrnutí a krátká samostatná aktivita pro žáky (10 minut)
Specifika: Použij příklady z běžného života (např. rozdělování pizzy, koláče, peněz). Výklad by měl být srozumitelný, interaktivní a doplněný o úkoly k přemýšlení.
Tvorba testu
Vytvoř test pro žáky základní školy na téma „Dějepis“ s 10 otázkami ve formátu multiple-choice. Každá otázka by měla mít 4 odpovědi, z nichž pouze jedna je správná.
Požadavky:
Otázky by měly pokrývat různá období dějin (např. pravěk, starověk, středověk, novověk). Formulace by měla být jasná a srozumitelná pro žáky základní školy. Uveď správné odpovědi na konci testu.
Tvorba pracovního listu
Vytvoř pracovní list na téma „Zlomky“ pro žáky 7. třídy základní školy. Pracovní list by měl obsahovat různé typy úloh, včetně:
Jednoduchých příkladů na sčítání a odčítání zlomků
Slovních úloh využívajících zlomky v reálných situacích
Grafických úloh (např. stínování části obrazce podle zlomků)
Náročnějších úloh na převody mezi zlomky a desetinnými čísly
Požadavky:
Strukturovaný formát s nadpisy a instrukcemi
Různá úroveň obtížnosti
Řešení úloh na konci pracovního listu
Náměty na aktivity
Jsem učitel českého jazyka na základní škole a hledám inspiraci pro zajímavé a interaktivní aktivity, které pomohou žákům 7. třídy rozvíjet jejich komunikativní kompetence. Potřebuji návrhy na různé typy aktivit, které podpoří schopnost srozumitelně formulovat myšlenky, argumentovat, naslouchat a reagovat na názory druhých.
Požadavky na aktivity:
Vhodné pro žáky ve věku 12–13 let.
Zábavné a interaktivní, podporující aktivní zapojení celé třídy.
Mohou být zaměřené na diskuzi, prezentaci, vyprávění, dramatizaci nebo kreativní psaní.
Mohou kombinovat práci ve dvojicích, skupinovou práci i individuální výstupy.
Lze je snadno zařadit do běžné vyučovací hodiny (cca 45 minut).
Můžeš mi poskytnout konkrétní návrhy aktivit, včetně stručného popisu, jak je realizovat a jaké dovednosti u žáků rozvíjejí?
Práce s textem
Vytvoř text (cca 300 slov) o důležité historické události, například o vzniku Československa. Text by měl obsahovat základní fakta (rok vzniku, klíčové osobnosti, důvody vzniku). Poté vytvoř osm otázek na čtení s porozuměním: čtyři otázky na ověření faktů ('Kdo byl prvním prezidentem Československa?'), tři otázky na vysvětlení příčin a důsledků ('Proč bylo vytvořeno Československo?') a jednu otázku na zamyšlení ('Jaký vliv měla tato událost na dnešní Českou republiku?'). Cílová skupina - žáci 15-17 let.
Diferenciace výuky
Vytvoř tři různé úrovně příkladů na násobení a dělení: základní (jednoduché příklady do 10), středně pokročilé (příklady s vícecifernými čísly) a pokročilé (příklady se zlomky). Podle úrovně žáka mi je zadávej a přizpůsobuj podle jeho pokroků.

2. AI A PODPORA VÝUKY

Během vyučování lze AI využít k větší interaktivitě a individualizaci výuky. Jednou z výhod je možnost automatické kontroly a vyhodnocování odpovědí v testech, což ušetří učitelům čas a pomůže žákům získat okamžitou zpětnou vazbu. AI dokáže generovat vysvětlení složitých pojmů a teorií tak, aby byly srozumitelnější i pro žáky, kteří mají s danou problematikou potíže. Učitelé mohou pomocí AI vytvářet interaktivní cvičení a kvízy, které žáky motivují a podporují jejich aktivní zapojení do výuky. Umělá inteligence také umožňuje překlady a zjednodušení textů, což je užitečné pro žáky s různou úvrovní jazykových schopností nebo pro ty, kteří potřebují individuální přístup.

3. AI A PODPORA DOMÁCÍ PŘÍPRAVY ŽÁKŮ

AI může pomoci žákům lépe si osvojit učivo a motivovat je k samostatné práci. Jednou z výhod je možnost personalizovaného procvičování, při kterém se AI přizpůsobí úvní žáka a nabídne mu cvičení odpovídající jeho znalostem. Pokud žáci narazí na složité otázky, AI jim dokáže poskytnout vysvětlení jednoduchým jazykem, aby lépe pochopili problematiku. Umělá inteligence také může automaticky generovat shrnutí a myšlenkové mapy, které žákům pomáhají utřídit si informace a lépe si je zapamatovat. Další možností je využití AI asistentů, kteří odpovídají na dotazy žáků a pomáhají jim s učením formou konverzace. Možností je také vzdělávací aktivity gamifikovat, případně je přímo realizovat jako formu online hry. To vše přispívá k efektivnějšímu samostudiu a lepšímu porozumění učivu.

UKÁZKY ZADÁNÍ (PROMPTŮ)

Automatické procvičování AJ s kontrolou
Jsi učitel angličtiny pro žáky základní školy a pomáháš jim procvičovat překlady z angličtiny do češtiny. Tvým úkolem je generovat krátké věty v angličtině, které jsou přiměřené věku a jazykové úrovni žáků (např. A1–A2). Po každé větě dáš studentovi čas na překlad a poté mu ukážeš správnou odpověď.
Instrukce pro procvičování:
1. Zadej studentovi jednoduchou anglickou větu k překladu do češtiny.
2. Počkej, až se pokusí ji přeložit.
3. Zobraz správný český překlad a případně krátké vysvětlení (např. upozorni na gramatické chyby nebo zajímavosti).
4. Pokračuj další větou.

Systém by měl postupně zvyšovat obtížnost vět a zahrnovat různé gramatické jevy (přítomný, minulý čas, otázky, zápor, předložky atd.), aby se student učil přirozeně a efektivně.
Vysvětlení učiva
Jsem žák 9. třídy základní školy a potřebuji vysvětlit, co jsou to goniometrické funkce.
Jednoduchá hra: Cestovatelé v čase
Veď textovou interaktivní hru Cestovatelé v čase pro žáky základní školy. Hráč má kouzelný stroj času, ale může se posouvat do dalších historických období jen tehdy, když správně odpoví na otázky o historii. Pokud odpoví správně, přesuneš ho do dalšího období. Pokud odpoví špatně, nabídneš mu nápovědu. Cílem je dostat se zpět do současnosti. Na začátku dej hráči na výběr, zda chce cestovat do doby dinosaurů, středověku nebo 20. století, a polož mu první otázku.
Komplexní hra: Vysvětlení učiva
Jsi moderátorem interaktivní textové hry Cesta k finanční nezávislosti určené pro žáky 7. třídy, která je zaměřená na rozvoj finanční gramotnosti. Hráč si projde různými životními situacemi, kde musí správně hospodařit s penězi, rozhodovat se o výdajích, spoření a investování.

Hra začíná tím, že hráč dostane startovní částku 10 000 Kč a má před sebou měsíc života, během kterého musí pokrýt výdaje a zároveň se snažit něco ušetřit. Každé rozhodnutí ovlivňuje jeho finanční situaci.

Hráč si bude vybírat z různých možností:

Práce a příjmy – Dostane nabídku brigád, kde může vydělávat peníze. Každá brigáda má jinou časovou náročnost a výdělek.
Výdaje – Hráč bude muset platit za jídlo, dopravu, zábavu a další nutné věci. Může se rozhodnout pro různé úrovně útrat (šetřivá varianta, průměrná varianta, luxusní životní styl).
Spoření a investice – Hráč dostane možnost uložit část peněz na spořicí účet nebo investovat s různými úrovněmi rizika.
Nečekané události – Během hry mohou nastat situace jako ztráta mobilu, nečekané výdaje nebo bonusový příjem, které hráče přinutí přehodnotit svůj rozpočet.
Cílem hry je ukončit měsíc s co nejlepším finančním výsledkem – pokud hráč na konci měsíce splní zadané cíle (např. ušetří určitou částku nebo chytře investuje), vyhrává.

Hru zahaj tak, že hráči vysvětlíš pravidla a zeptáš se ho, jaký chce životní styl – šetřivý, průměrný nebo luxusní. Pak mu nabídni první pracovní příležitost a nech ho rozhodnout, jak bude svůj měsíc plánovat.


Využití umělé inteligence ve vzdělávání přináší mnohé výhody, ale je důležité ji používat s rozvahou. Učitelé by měli AI vědomě začlenit do výuky jako pomocný nástroj, nikoliv jako náhradu lidského vedení a kreativity.

GENERATIVNÍ UMĚLÁ INTELIGENCE A VELKÉ JAZYKOVÉ MODELY

Generativní umělá inteligence, včetně velkých jazykových modelů jako je GPT-4, otevřela učitelům nové možnosti pro inovaci ve výuce a podporu studentů. Tyto modely mohou být využívány k vytváření kvalitních učebních materiálů, automatickému generování cvičení a testových otázek, nebo dokonce k vytváření personalizovaných zpětných vazeb pro studenty. Učitelé mohou pomocí těchto nástrojů snadno přizpůsobit obsah výuky potřebám jednotlivých studentů, což umožňuje efektivnější a cílenější přístup ke vzdělávání. Navíc, generativní modely mohou být použity k tvorbě kreativních úloh, jako jsou simulace, scénáře a příběhy, které podporují kritické myšlení a zapojení studentů do výuky.

Dalším významným využitím velkých jazykových modelů je podpora jazykového vzdělávání a rozvoj komunikačních dovedností. Tyto modely mohou sloužit jako virtuální asistenti, kteří komunikují se studenty v reálném čase, čímž napomáhají rozvoji jejich jazykových dovedností, zvláště v cizích jazycích. Učitelé mohou tyto modely také využít k automatickému překladu nebo vysvětlení složitých konceptů, což je užitečné v multikulturním prostředí nebo při práci s mezinárodními studenty. Generativní AI může být také zapojena do vytváření konverzačních chatbotů, kteří studentům pomáhají s domácími úkoly, nebo fungují jako doplňkový zdroj podpory mimo vyučovací hodiny, což výrazně rozšiřuje dostupnost a přístupnost vzdělání.

KONVERZAČNÍ AI CHATBOTI VYUŽÍVAJÍCÍ VELKÉ JAZYKOVÉ MODELY


DALŠÍ UŽITEČNÉ APLIKACE

Aplikací využívajících umělou inteligenci, které lze s úspěchem využít pro podporu vzdělávání na všech úrovních, je celá řada. Proto jsme pro vás udělali výběr těch nejužitečnějších nástrojů podporovaných AI.


NEŽ ZAČNETE

Předtím, než začnete umělou inteligenci využívat, uvědomte si několik klíčových bodů:

1. Umělou inteligenci není třeba nasazovat úplně všude a za každou cenu a v řadě případů je to dokonce nevhodné. Důležité je ale počítat s její existencí a uvědomit si její možnosti. Zároveň počítejme s tím, že část žáků může AI využít třeba k podvádění.

2. Umělá inteligence dělá chyby a je tedy vždy nutné ověřit si její výstupy. S tím je třeba vždy počítat, zároveň toho ale také pedagogicky využít třeba v situacích, kdy chceme ověřit nějakou informaci.

3. Umělá inteligence nedokáže nahradit kvalitního pedagoga.



Realizováno v rámci projektu Podpora a zvyšování kvality pregraduální přípravy pedagogů na Univerzitě Palackého v Olomouci (registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008422) 2024-2025

Počet návštěv: 182